Hoppa till huvudinnehåll

Forsknings- & Innovationsprojekt

4 oktober 2024

Säker plats i spårtunnlar – Utvärdering av skyddssystem

Undersökning av brandskyddssystemen för utrymningsvägar i spårtunnlar och utvärderat deras effekter. Forskningsprojekt finansierat av Trafikverket.

Syfte och mål

Syftet med denna rapport är att studera olika möjliga skyddssystem, t.ex. trycksättning eller luftflöden i servicetunneln, samt utvärdera hur effektiva dessa är för att skydda den säkra platsen vid brand. För att uppnå syftet har även en kvantitativ nivå på acceptanskriterium för brandgasspridning till den säkra platsen tagits fram.

Målet är att ge underlag för bedömningar av kravställningar och utformningar av säker plats i järnvägstunnlar. Målet är även att ge ett underlag för projektering av kostnadseffektiva skyddsåtgärder för säker plats i järnvägstunnlar. Sammantaget är målet att ge en mer enhetlig, och förankrad, bas för projekteringen av brandskyddet av den säkra platsen i järnvägstunnlar.

Sammanfattning

I den aktuella rapporten har risken för brandgasspridning till det som utgör säker plats vid utrymning av spårtunnlar studerats. I rapporten har den säkra platsen antagits utgöras av en servicetunnel sammankopplad med spårtunneln genom en tvärtunnel. Rapporten har föreslagit acceptanskriterier för utvärdering av brandgasspridningen till den säkra platsen som också har tillämpats vid utvärdering av olika skyddssystem.

För att utvärderingen har Fire Dynamics Simulator (FDS) använts och 20 olika scenarier har studerats. Saker som studerats och varierats i beräkningarna är bland annat längden på tvärtunneln, brandeffekten, skydd med fläktar, skydd genom längsgående ventilationsflöde i servicetunneln, brandgasventilering i tvärtunneln, med mera.

Med grund i de utförda beräkningarna kan det antas att brandgasspridning som innebär kritisk påverkan på utrymmande i den säkra platsen är relativt osannolik vid en brand i spårtunneln. För de flesta brandscenarier behövs inga skyddsåtgärder för att säkerställa acceptabla förhållanden i den säkra platsen. Detta trots ett antal konservativa antaganden kopplade till de utförda beräkningarna.

Beräkningarna visar även att det går att säkerställa att ingen brandgasspridning sker med relativt enkla skyddssystem. Fläktar som säkerställer positiva flöden i medel mot tvärtunneln från servicetunnel hindrar brandgasspridning till servicetunneln helt. Även ett längsgående flöde i servicetunneln innebär att inga, eller endast försumbara mängder, brandgaser sprids. En ytterligare lösning som hindrar brandgasspridning är att ha en frånluftsfläkt i tvärtunneln. En sådan fläkt kan ges ett relativt litet flöde och ändå säkerställa att brandgaser inte sprids vidare från tvärtunneln.

Att minska längden på brandslussen mellan spårtunnel och säker plats påverkar inte brandgasspridningen nämnvärt i det scenariot där detta studerades. Brandgasspridning sker visserligen något tidigare men i övrigt är det inte större mängd brandgas eller högre flöden över dörrarna. Skyddseffekten av längre brandsluss är alltså marginell och innebär snarare att utrymmande utsätts för högre koncentrationer brandgaser, eftersom tvärtunneln rökfylls tidigare i förloppet än brandgasspridning till servicetunneln sker.

Länk till slutrapport:

Slutrapport: Säker plats i tunnlar - utvärdering av skyddssystem 

Trafikverkets publikationsdatabas

Forskningsprojekt slutdatum: 2024-08-30

Finansierat av: Trafikverket

Bengtare som varit delaktiga i projektet:

Axel Mossberg, David Ronstad, Sarah Stattin & Per Boström

Axel Mossberg

Forskningschef Brand & Risk

Resurser

Det senaste hos Bengt

Vill du också vara en Bengt på jobbet?

Nu har vi många spännande tjänster ute. Läs mer om vad vi erbjuder dig som konsult. Vi ser fram emot att höras!

© 2022 Bengt Dahlgren. All rights reserved.